söndag 2 december 2007

Pre Monday

Stolt över att lyckats överskrida mitt restriktiva måndagsbloggande denna vecka. Ungefär 40 minuter kvar innan nästa börjar - får se vart inläggsfrekvensen barkar då...

Första advent. Har jag hört att det varit idag...Kan inte säga att jag är något under av traditionsfirare, men en glögg och ett gäng peppisar har jag faktiskt dagen till ära lyckats klämma i mig i det turiststinna Gamla Stan. Drog också ett varv runt julmarknadsbodarna på Stortorget till tonerna av ett par inte-ens-pubertala-gossar från gissningsvis Adolf Fredrik som ställt sig mitt bland kullerstenen och med konstigt ljusa stämmor försökte synka ihop halvt ihågkomna jullåtar (missta mig inte för ett försök till ironi, det lät faktiskt stundvis ganska vackert). En torkad renkorv här, en hemsnidad hockeytomte där, ylleolleklädda marsipansgrisförsäljare och nån skäggad, luvförsedd farbror som ropade "ho ho". Ganska mysigt, men själv tänkte jag mest på att det regnade mer än vad som är gångbart i december. Letade mig därför tämligen in på restaurangen Torget tillsammans med trevligt sällskap och drack ett glas rött under gayflaggat tak. DÄR kan vi snacka mys!

Efter en mindre sovseans i soffan framför söndagens totalt urusla tv-utbud känner jag nu äntligen att kreativiteten börjar krypa upp ur huden. Vad är det egentligen med natt och kreativitet?? Jag vill nog påstå att det är något odefinierbart, men så mycket kan jag säga, att vid 25 års ålder tycker jag fortfarande det är magiskt. Vetskapen om att vardagens måsten låter vänta på sig i många timmar och att många omkring mig sover...mmmmm!

Nu ska jag låta nattens sötma smälta på tungan och ta itu med riktig poesi.
Bon Voyage till er nattsuddare som också ska ut och flyga!

*Lucky Strike and a hug to go with it*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar