torsdag 29 november 2007

Förbryllat förpackat

Bonusbloggande på en torsdag - tjohoo!

Har haft en intressant dag med bland annat ett studiebesök på Polopoly för en djupdykning i företaget bakom ett av Sveriges främsta CM-system. Intresserar väl en handfull människor som råkat ramla in på den här bloggen, men i alla fall. 
Kom därifrån med ett par gröna trädgårdshandskar och en hel del att sammanställa ikv...inatt.

Nu till funderingar som rör sig i mitt kretslopp till huvud. 
Dagens tema: Förpackningsindustrin. Eller snarare - förpackningscopyindustrin.
Den upphör aldrig att förvåna och förbrylla mig.
Veckans exempel: Pasta och Popcorn (som varit essentiella inslag i veckans näringsintag).

  • Pastaförpackningar: Vad är det man (läs:jag) först och främst vill ha fram för info på en pastapåse? Att det är pasta, givetvis. Men hemma i köksvrån (det är en vrå, tro mig) är jag egentligen bara intresserad av en, möjligtvis två saker.

    1. Hur länge ska pennen koka?

    2. Hur många decilitrar (inte gram, värdelöst för den som inte äger en kroppsvåg, än mindre än köksvåg) ska jag beräkna per person för att inte enda up med pasta för hela grannskapet (vilket händer allt för ofta)?

    Oavsett pastamärke, och detta säger jag av lång och utstuderad erfarenhet, är koktiden en upplysning som man gömmer så in i h-vete att man undrar om det är en vetskap som tillverkaren egentligen skulle vilja plasta in i en egen förpackning och sälja dyrt som komplement vid sidan av. Hur svårt kan det vara? 11-13 minuter. Give it to me!

    Likaså en lagom beräknad portion för någon som förväntas äta lagom mycket mindre än grannskapet tillsammans. Berätta för mig, snälla!
  • Popcorn: Det är inte så mycket förbannelse över informationen som förbryllelse och nyfikenhet. Det är sällan man hittar saker med så tydliga anvisningar som de man hittar på micropopcornpåsar. OBS! DENNA SIDA UPP! och OBS! DENNA SIDA NED!
    Min kuriositet gör volter runt sig själv; vad händer om jag inte skulle lägga uppåtsidan uppåt och nedåtsidan ner? Nån som har provat? Exploderar påsen? Blir majskornen platta? Blir micron förstörd av the secret upside down popcorn bag force? Sugs smöret upp av microvågorna om man valt smörsmak? Förökar sig saltet och dödar popcornen?  
    Varje gång tänker jag att jag måste prova. Och varje gång kommer jag fram till att det vore ju jäkligt synd om något av ovanstående skulle inträffa och jag skulle stå där utan poppade majsmoln att skuffa munnen full med framför kvällens förberedda film. Men någon dag ska jag ta modet till mig. Köpa 3-pack för säkerhets skull och med spänning lägga in påsen FELVÄND. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot det tillfället. Återkommer om och när det sker.

Så. Det var det jag ville ha sagt om det. Nu ska jag vara social med någon annan en min dator och njuta av vetskapen om att det imorgon är fredag med stort F.

*Kramar-till-Kadefors-i-tv-bakgrunden*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar